poniedziałek, 25 marca 2013

Suka biłgorajska

Ze względu na koniec okresu zimowego, bo przecież zaczęła się już wiosna (choć aura tego wcale nie potwierdza), postanowiłem dodać nowego posta, który może ożywi trochę internetową przestrzeń Teatru Skomorochy. Tym razem też będzie o instrumentach. Chciałem zaprezentować trochę materiału dotyczącego niezwykłego instrumentu, jakim jest suka biłgorajska. Jest to chordofon zrekonstruowany na podstawie akwareli Wojciecha Gersona z końca XIX wieku.

Akwarela Wojciecha Gersona


Nie dochował się zatem żaden zabytek materialny. Grę na tym instrumencie - zrekonstruowanym już - zaczęli opracowywać na nowo i później nauczać jej, Zbigniew Butryn i Maria Pomianowska. Ten niezwykle archaiczny instrument (charakterystyczna budowa, paznokciowy sposób uciskania strun) przypomina nieco fidel płocką - instrument zrekonstruowany na podstawie zabytku, również dla Marii Pomianowskiej.

Fidel płocka, zdjęcie pobrane ze strony M. Pomianowskiej

I oto krótka prezentacja samego instrumentu:




Maria Pomianowska wraz z zespołem Arcus Poloniae prezentuje możliwości zarówno fideli płockiej, jak i suki biłgorajskiej. Choć instrumentarium to daleko wykracza poza epokę, do której odwołują się przedstawienia Teatru Skomorochy, warto posłuchać i tej muzyki. Arcus Poloniae:




Warto też odwiedzić stronę poświęconą suce biłgorajskiej gdzie można przeczytać więcej na temat jej historii i budowy (SukaBiłgorajska)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz